Ronmarja.reismee.nl

Van Jakarta naar Bandung

De file melding van Jakarta: " net zo als elke dag, moet u rekening houden op alle wegen naar én vanuit Jakarta met minimaal uren vertraging". Oftewel, wat een drukte op de wegen. De stad staat compleet vast. Maar dat kan onze pret niet drukken.De bedoeling is dat we via Bogor naar Bandung gaan. Een mooie route door de bergen.

Aangekomen in Bogor, voorheen Buitenzorg, hebben we een Wajangpoppenmaker bezocht. Een oud familie bedrijf, waar vader zo'n 300 poppen uit zijn hoofd kan snijden. Geen tekening of iets nodig. Een gastvrij ontvangst met koffie en pisang goreng. Niet eens zo'n slechte combinatie????. Na een leuke uitleg over de poppen konden we even rondlopen en uiteraard een pop kopen. We hebben 2 mooie poppen gekocht.

Vervolgens zijn we naar de botanische tuin gegaan. Deze tuin is gesticht door de Nederlanders en ligt bij het presidentiële paleis. Een geweldig mooie tuin. Bijzonder is dat er nog een oude Hollandse begraafplaats is. Bij deze tuin leren we 2 dingen....insmeren met deet tegen alles wat steekt en prikt en vooraf met een gids de prijs afspreken...????

Nu op weg naar Bandung. Na een halfuurtje rijden kwamen we in een file terecht. We werden door enkele dorpelingen gewaarschuwd dat de weg naar Bandung afgesloten was. We moesten rekening houden met minimaal 4 uur extra reistijd. (Lees stilstaan). Volgens onze chauffeur gebeurd dit wel vaker, schijnt niet ongewoon te zijn. Op zijn advies zijn we terug gereden naar Jakarta en daar de tolweg naar Bandung. Dan zouden we, met de drukte, rond 18.00 in ons hotel zijn ipv van 22.00. Onderweg lekkere rijst met kip en sambal gegeten. Om 18.30

ingecheckt in ons hotel (Savoy Homann). Werkelijk een pracht van een koloniaal hotel, opgetrokken in Jugendstil en Art Deco.In de wijk, in een klein restaurantje genoten van een biertje en nasi.

Morgen gaan we Bandung en omgeving bekijken.

Paul

Zo te lezen heb je je niet bijzonder goed voorbereid op de reis?!

Lucas

Schitterend avontuur. Daarvoor gingen jullie er toch heen?