Ronmarja.reismee.nl

ruteng naarLubuanbajo

Onze laatste reisdag op Flores!

Na het ontbijt, wat vroeg was omdat de zusters van het klooster om 07.30 weer andere zaken te doen hebben, gingen we weer op pad. Als eerste bezoeken wij de grot waar de homo floresiensis in 2002 is ontdekt, ook bekend als de hobbit mens. Bijzonder is dat de grot niet commercieel wordt uitgebuit. Een klein hekje, een oude vrouw die de sleutel heeft en veel kan vertellen over de grot. Zo heeft de grot een tweetal diepe holen, waar men in de tijd van de VOC heen vluchtte als de Hollanders op slavenjacht waren (ja,ja, de VOC mentaliteit waar we trots op moeten zijn????) De ingang was dermate klein dat de lange Hollanders hier niet in konden.

Ook beheerd zij het mini museum waar de resten liggen van de homo floresiensis. Geweldig! Niks naar de grote stad, gewoon daar waar het hoort. De weg er naar toe is vreselijk slecht en zeer smal. Wij hebben er ongeveer een uurtje over gedaan, wat bij een goede weg in 20 minuten zou kunnen.

Vanuit de vindplaats naar het laatste authentieke dorpje. Deze staat in de streek waar onze gids vandaan komt en het is ook zijn tribe.

Oorspronkelijk hadden deze huizen de dakbedekking van lang gras tot aan de grond, maar op bevel van onze voorouders mocht dit niet meer.

Opvallend op Flores is dat bij de meeste huizen graven zijn. Het is heel gebruikelijk om bij je eigen huis begraven te worden. Het graf is tevens een ontmoetingsplaats of een plek waar je kunt uitrusten. Er zijn wel begraafplaatsen, maar meestal wordt men bij het eigen huis begraven.

Op weg naar Lubuhanbajo de spinnenweb rijstvelden bezocht. Ze waren niet zo mooi nu omdat de rijst onlangs geoogst is. Deze wijze van rijstverbouwen is heel nauw verbonden aan de tradities van de tribes die hier leven.

Tegen 18.00 aangekomen in ons hotel in Labuhanbajo. Morgen gaan we met de boot naar Komodo. We hebben een boot voor ons zelf en zullen op zee overnachten. Hopelijk zien we de Komodovaraan. Snorkelen zal weer bijzonder worden.

Lucas Vermeulen

Vanmiddag eens alle verhalen achter elkaar gelezen. Had eerder niet de tijd genomen. Wat een fantastisch avontuur! Je kunt er natuurlijk best veel van zien op Discovery Channel. Maar met de mensen spreken, de warmte (of kou) voelen, de geuren, het water om je heen en gelukkig ook de insectenbeten........ daarvoor moet je er heen, dat lukt thuis niet. Benieuwd naar de Comodoreis!