Ronmarja.reismee.nl

Komodo

De Komodo eilanden.

Vandaag gaan we op weg voor een 2 daagsetrip per boot naar de Komodo eilanden. Dit gebied bestaat uit meerdere eilanden. Op 2 van deze eilanden, Rinca en Komodo, leven de reuzenvaranen, oftewel de Komodovaraan. Het gebied is een beschermd natuurpark. Naast de varanen kun je hier geweldig duiken en snorkelen. Het is hét toeristisch gebied van Flores.

We gaan met een houten boot, bestaande uit 3 bemanningsleden. Ook onze gids gaat mee. We zullen op de boot eten en slapen. De boot is behoorlijk spartaans, harde banken en kleine bedden. Maar ach...het heeft ook wel wat. De bemanning is zeer behulpzaam en kan geweldig koken. We hebben heerlijk gegeten.????

Als eerste leggen we aan bij Rinca. We gaan samen met een ranger het eiland op. Niemand mag zonder ranger het eiland bezoeken. Komodo varanen zijn wilde dieren en ook voor mensen kunnen ze gevaarlijk zijn. Rinca heeft het nadeel dat de varanen jarenlang zijn gevoederd door de rangers. Dit gebeurt al jaren niet meer, maar de varanen houden zich nog steeds rondom het dorp op. Op Komodo eiland is dit niet gebeurt en leven de varanen meer verspreid over het eiland en zijn ze wilder en ook groter. In het dorp zien we 2 parende varanen. Dit schijnt nogal bijzonder te zijn, daar de varaan dit meestal op afgelegen plekken doet. Maar voor ons leverde dit prachtige foto’s op. Na een trektocht van ruim een uur, waar we geen varaan zijn tegengekomen, terug naar de boot. Onze gids heeft contact gehad met collega gidsen en de kans dat we op Komodo, varanen tegenkomen is erg klein.

De laatste dagen zijn weinig Komodovaranen gezien. Hij stelt voor om nu naar Komodoeiland te varen, onderweg te snorkelen bij Pinkbeach, het uitvliegen van de vliegende hond te zien en dan voor de haven van Komodo eiland voor anker te gaan. Dan kunnen we om 7.00 op Komodo eiland zijn. Dit verhoogt de kans dat we de varanen tegenkomen.

Wij kunnen ons vinden in zijn voorstel en gaan op weg. Heerlijk gesnorkeld bij Pink Beach. Super mooi koraal en felgekleurde vissen. Rond schemer de vliegende honden, honderden, uitgezwaaid. Wat een fenomenaal gezicht.

Na een nacht in een bed dat te klein is, om 6.30 ontbijt en op weg naar de haven van Komodo eiland. Om 07.00 gaan we op weg met de ranger. Al heel snel zien we onze eerste varaan. Een jonkie. Deze leven in de bomen omdat pa en ma varaan wel van een kleintje houden????.

En dan zien we groot mannetje, lopend naar een poel water. Wat een beest. Imposant en dreigend. Voor ons kan de dag nu al niet meer stuk. Al wandelend en genietend van de natuur van dit bijzonder eiland komen we een vrouwtje tegen. Fascinerend. Na een stevig heuvel beklommen te hebben, zien we een jonge Komodo varaan zich opwarmen in de zon. Hier kunnen en mogen we redelijk dichtbij komen om foto’s te maken.

Op het eind van de wandeling zien we nog een hele oude Komodo varaan. Deze leeft op een vaste plek en is een geweldig fotomodel.

We hebben ongelooflijk veel geluk gehad dat we zoveel Komodo varanen hebben gezien. Behoorlijk onder de indruk weer terug naar onze boot. Richting haven. Onderweg nog op 2 verschillend plekken gesnorkeld en genoten van het spectaculaire onderwaterlandschap.

Eind van de middag zijn we weer terug in ons hotel, moe, een houten kont, maar zeer voldaan.

Morgen terug naar Bali.

Rob Westerdijk

Oer beesten en best gevaarlijk. Begreep dat 1 hap door de bacteriën tot de doos leidt. Wat een geluk er zoveel te hebben gezien. Wat een impressies trouwens! Goede reis naar Bali

Rob Westerdijk

lees in plaats van doos: kist of in plaats van doos: dood. Maar het wordt er niet beter van.

Ton

Wat een avonturen allemaal. Jullie zijn echte bofkonten.