Ronmarja.reismee.nl

Bajawa naar Ruteng

Dag 6 rondreis Flores.

Afgelopen nacht heeft het behoorlijk geregend in Bajawa. Echte tropische regenbuien. In dit gebied regent het regelmatig, ook buiten het regenseizoen. Je vindt hier dan ook het tropisch regenwoud. Erg mooi om te zien.

Als eerste vanochtend de plaatselijke markt bezocht. Leuk om te zien en uitleg te krijgen van onze gids. Wat hij zo leuk doet, is de mensen zelf laten vertellen over wat ze verkopen. Je ziet dat ze dan erg enthousiast zijn.

Na de markt gaan we naar 2 dorpjes waar traditionele huizen staan. 1 dorpje behoort tot het Unesco werelderfgoed. Dit dorpje is gelegen aan de de vulkaan Guning Inerie. Werkelijk een schitterend gezicht. Ook hier zijn de mensen erg vriendelijk en willen ze graag vertellen over hun huizen en leefstijl.

Hoe mooi het ook allemaal lijkt, maar om zo’n huis te bouwen, onderhouden en eventueel aan te passen, zijn allerlei rituelen nodig. En die rituelen gaan gepaard met offers van waterbuffels, varkens en kippen.. En die moet je dus kopen. In de praktijk betekent dit dat de hele familie mee spaart voor het huis. En dit geldt ook als je in een modern huis gaat wonen. Ook hier voor moet geofferd worden. Bij de traditionele huizen zie je de schedels van de geofferde beesten hangen. Hoe meer schedels, hoe rijker je bent!

Na een mooie tocht door de bergen, een arak stokerij bezocht. Arak is dé nationale drank van Flores. Het wordt gemaakt van vruchten van een palmboom. Verkrijgbaar in 15, 40 en 50 % alcohol. Niet echt lekker.

Na de lunch een kratermeer bezocht van nog een actieve vulkaan. Het mooie was dat het wat mistig was. Dit gaf een heel mysterieus beeld. Rond 17.00 aangekomen in Ruteng waar we overnachten in een klooster. Morgen naar Lubuan Bajo, waar we vrijdag de boot nemen naar Komodo.

PJ/Rietje

Wat genieten we toch van jullie prachtige reis. Met name Flores spreekt ons erg aan. Het is nog zo ongerept, authentiek en nauwelijks toeristisch. Fijn dat jullie ook elke dag weer met volle teugen genieten van alles wat je meemaakt: de mensen, de natuur, lekker jezelf onderdompelen in hun beschaving. En dan natuurlijk ook nog de hobbitmens zien, echt te gek, alleen al de weg naar dat museumpje. Ik ben erg benieuwd naar jullie ontmoeting met de komodovaraan.