Ronmarja.reismee.nl

Met de trein naar Jogyakarta

Vanochtend om 07.30 opgehaald om naar het station van Bandung te worden gebracht. We gaan met de trein naar Jogyakarta en daar zal August klaar staan om ons naar het hotel bij de Borobudur te brengen. Hij is gisteravond al vertrokken. Met de auto is het een rit van 14 uur.

Het station van Bandung is mooi. Herinneringen aan tijden dat service door de NS nog belangrijk gevonden werd. Behulpzaam personeel, op elk perron een perronwachter en je hoeft maar even een beetje zoekend te kijken of iemand komt je helpen. Het is een treinreis van 7 uur. De trein heeft een complete bemanning., Hoofdconducteur met een uniform met veel gouden biezen en een grote pet. De stewardess in mooi blauw jurkje mét hoedje, de hulpjes in stemmig grijs. De kaartjes worden nog echt geknipt, uiteraard door de hoofdconducteur. (In het rijtuig hangt een foto van de hoofdconducteur).

Netjes op tijd vertrekt de trein. Als we Bandung verlaten hebben komen we in een geweldig landschap. Adembenemend, we komen ogen te kort. Bergen, rijstvelden, dorpjes, veel mensen die in de rijstvelden aan werk zijn. Soms met een echte karbou! Zo mooi!

Het laatste stuk rijdt de trein over een grote vlakte. Hier alleen maar rijstteelt. Pas in de buurt van Jogyakarta komen er weer bergen. En regen.

Als we om 16.00 op het station zijn, regent het enorm. Maar na een half uur is het weer droog. August staat netjes op ons te wachten en gaan we op weg naar ons hotel naast de Borobudur. Hier komen we om 18.00 aan in het donker( het is elke dag om 18.00 donker en om 06.00 weer licht). Een schitterend hotel. Hier heerlijk gegeten ( en Paul, helaas geen konijn saté, maar wel overheerlijke Javaanse kipcurry) en Mar heeft genoten van een heerlijke steak.

Morgen om 06.00 gaan we naar de Borobudur, samen met August.

PJ en Rietje

Heerlijk hoor al die verhalen samen met de foto's. We krijgen echt het gevoel weer terug te zijn. Weliswaar is Sumatra iets anders, maar de sfeer is hetzelfde. Fijn dat jullie zo genieten. We zijn benieuwd naar de volgende ervaringen.

Franciscus Zelen

Diese Geschichten machen Freude auf das was noch mehr kommen wird.....sehr schön.....

Elly Bruger

Kopje koffie en lekker genieten van jullie verslagen. Wat fijn dat jullie zo genieten. En van de beschrijvingen van het eten loopt het eten me in de mond. Op naar het volgende verslag. Liefs