Ronmarja.reismee.nl

Jogyakarta naar Kederi

2 dagen geen internet gehad, vandaar de vertraging????

We gaan op weg naar de Bromo vulkaan. Een nog zeer actieve vulkaan op Java. De reis er naar toe duurt 2 dagen. Dus dat wordt een lange zit. Onderweg bezoeken we nog het paleis van de prins van Solo. Mooi paleis, enigszins vergane glorie, maar geeft wel een goede kijk op de adelijke verhouding. Onze gids, je mag er alleen in met een gids, wist alles over de historie en de contacten met ons koninklijk huis. Veel geschenken die door de eeuwen heen geschonken waren staan tentoongesteld in oude vitrines. In Solo ook nog de nodige herinneringen aan de koloniale tijd. Verder valt er over deze reis niet zo veel te vertellen.

Wel bijzonder is het verkeer in Indonesië. Heul veul brommertjes, het zijn net zwermen wespen. Ze komen van links, rechts, van voren en achter. En dan echt honderden, soms met 1 persoon erop, vaker met 2 of 3 en soms met 4. Ook vol bepakt met bijv.manden met kippen, stoelen, pakken met groenten etc etc. Alles kun je dus vervoeren op je brommertje.

Dan de verkeersregels: in principe rijd je links, maar als het anders uitkomt, geen probleem. Strepen op de weg zijn een indicatie. Het is het makkelijkst als je dit als geleide streep aanhoudt, kun je altijd makkelijk naar links en rechts. Verder is het van belang dat de claxon het doet en je grootlicht. Veel toeteren en seinen en je er maar tussen drukken. Op drukke punten staan mannetjes met een fluit om je te helpen over te steken. Zij houden dan het verkeer tegen, althans zij doen een poging. Dit verkeer wat ontzettend druk is, al die brommertjes, paard en wagen, riksja, vrachtwagen(tjes) die super zwaar zijn beladen en de zeer slechte wegen, ben je blij als je een gemiddelde van 30 km per uur haalt.

Kortom, autorijden is een gekkenhuis????. Rond 18.00 arriveren we in Kederi. Kederi is klein stadje in Oost Java, niet zo bijzonder. Morgen weer verder naar de vulkaan.

Franciscus Zelen

Die Verkehrsitaution erinnert mich an die Niederlanden.........????????????

Paul

Lijkt me fantastisch voor vrouwen om te rijden!

Ron

Franz....tss.