Ronmarja.reismee.nl

Kalibaru

Vandaag een dagje rust. Vanochtend eerst een plantage bezocht. Deze plantage is een soort van coöperatie. Met de opbrengst van hun producten en de voorlichting aan bezoekers, betalen zij voor de allerarmste kinderen de school en wat erbij hoort. Ook werken zij nauw samen met het Lilliane fonds om kinderen met een handicap te kunnen laten revalideren en het betalen van protheses. Ook bieden zij onderdak en werk voor de wezen en half wezen.

We kregen een geweldige uitleg over de producten van de plantage: koffie, cacao, kaneel, vanille, kruidnagel, foelie, nootmuskaat etc. Erg leuk om te weten hoe het e.e.a. groeit en geoogst wordt. En enpassant diverse tips over hoe we deze kruiden en specerijen voor onze gezondheid kunnen gebruiken.

Na de uitleg kregen we een rondleiding over de proeftuin. Hier staan alle bomen en struiken die op de plantages staan. Nog een bijzonderheid: zij zijn volledig biologisch!

Na afloop werd ons een kopje koffie geschonken, met bakbanaan en een ananasbol. Tot slot werd er door de kleinste kinderen nog een dansje opgevoerd en werd er gedemonstreerd hoe creatief je met kokosboombladeren kunt zijn. Krekels, vogeltjes en mooie vormen werden in een handomdraai gemaakt.

De middag heerlijk in ledigheid doorgebracht. Beetje zwemmen, wat lopen over de plantage die bij ons hotel hoort, de plaatselijke pasar bezocht en nu een biertje.

Nog even genieten van deze bijzonder mooie plek en dan morgen naar Bali.

Janny Bruger

Jeetje wat bijzonder allemaal !!
Ik lees het alleen maar(super verteld trouwens Ron), en val bijna om van verbazing. Kun je nagaan ????????
Tot je volgende verslag !!
Geniet ervan en groeten aan Marja ????