Ronmarja.reismee.nl

Kalibaru naar Lovina, Bali

Vandaag gaan we naar Bali. “Het geschenk van de goden”, volgens de Balinezen. Maar eerst nog even 2 uur met de auto naar de haven. We kijken met genoegen terug naar het restaurantje waar we gisteravond hebben gegeten. Oude moeder en zoon runnen dit eethuisje. Het ziet niet er niet uit, ligt direct aan de weg, regelmatig valt er even niets te zeggen omdat er weer een lawaaierige brommer of vrachtwagen langs komt. Maar het eten: mjammie!! En wel voor zes euro, inclusief fooi en drank. (Marja had een onbestemd drankje van cocosmelk, gula djawa en groene en zwarte stukjes, apart maar wel lekker????)

Om 9.30 kunnen we de veerboot op. Heel praktisch: alle auto’s gaan via de zijkant naar binnen. Met veel draaien, steken en sturen staat de auto goed. Het is 45 minuten varen naar Bali. Vlak bij de haven blijkt dat we nog niet kunnen aanleggen. Er zijn meerdere veerboten die nog moeten vertrekken en meerdere die wachten om aan te meren. Even was ik bang dat het zou gaan als in het verkeer: de snelste en brutaalste eerst. Maar gelukkig bleek dit niet zo te zijn????.

Als je Bali binnen rijdt zie je meteen dat je op een ander eiland bent. Veel hindoe tempels, nagenoeg geen hoofddoekjes meer, een sporadische moskee maar vooral geen verkoopkraampjes meer lang de weg. En minder verkeer.

Na anderhalf uur rijden komen we aan bij ons hotel. Zo mooi! We hebben een lodge dat uitziet op zee, mooie ruime kamer, bloemetjes op het bed en een prachtige tuin.

Even door het dorpje gelopen en daarna lekker gezwommen. Nu genieten van de zonsondergang, een bootje regelen voor het dolfijnen spotten en dan rijsttafelen.

Franciscus Zelen

Ja Ja, das Leben ist nicht einfach.....:-)

Elly Bruger

MMMMM. Klinkt heerlijk !