Ronmarja.reismee.nl

Lovina naar Ubud

Vanochtend om 05.30 kwam de ‘wakeup call’ binnen. Tijd om dolfijnen te spotten. De boot lag al klaar op het strand bij het hotel. Een mooie Balinese catamaran. In gestapt, met ons een jonge Indonesische vrouw met haar zoon. Ik denk dat zij niets gezien heeft, ze was alleen maar met haar telefoon bezig.

Als eerst een prachtige zonsopkomst. Wat een geweldig kleurenspel. En ja hoor, na een half uurtje varen waren we bij de dolfijnen. Echt bijzonder om ze zo te zien en niet springend door een hoepel in Hardewijk. En het waren er veel. Soms zwommen ze even met de boot op, dan sprongen ze weer omhoog om dan weer even te verdwijnen. Na drie kwartier van dit schouwspel te hebben genoten, gingen we weer richting hotel.

We waren duidelijk niet de enigen die dolfijnen aan het spotten waren????. In Indonesië gaan dan ook stemmen op om het spotten te verbieden, dan wel meer te regulieren. Dit om dat het spotten de dolfijnen zou verstoren. Ik snap dit wel, maar is ook wel dubbel. Veel mensen verdienen hier hun brood mee. Als dit wegvalt is er geen alternatief voor handen en een afbouw subsidie zullen ze niet krijgen, laat staan een compensatie voor weggevallen van inkomen. De impact gaat verder: kinderen kunnen niet meer naar school, ziekenkosten kunnen niet meer betaald worden. Naar mijn idee ligt dit probleem niet zo zeer bij het spotten van dolfijnen, maar in de structuur van het land. Want ga je het spotten structureren , komt de opdracht binnen bij de vriendjes van...en die hebben het al erg goed.

Maar goed, genoeg politieke correctheid..

Om 09.00 stond onze chauffeur klaar om ons, via een mooie bergtocht naar Ubud te brengen. Via een spectaculaire waterval naar een bijzondere Hinditempel. Deze ligt aan een groot kratermeer en wordt nog volop gebruikt. Erg mooi, veel beeldhouwwerk. We weten te weinig om alles te kunnen duiden, maar het is mooi!

Geluncht op een plek die Bali in alle facetten weergeeft. Zo mooi, terras rijstvelden, palmbomen, zon, mensen aan het werk, geweldige mooie kleuren.

Via nog een oude tempel aangekomen bij ons hotel. Weer een verrassing. Zo mooi! We kijken over een kleine sawa, de badkamer is half binnen, half buiten.

Wel veel gasten die komen voor meditatie en yoga. Dit gedeelte van Bali staat hierom bekend.

Morgen gaan we naar Sanur.

Elly Bruger

Geef mij ook zo'n badkamer !

Irene

Marja,
Liep in deze badkamer de kikker over je voeten?
Brrrr....
Verder lijkt het me een heerlijke reis. Ik krijg er echt zin in.... Nog eventjes wachten.

Ron

Was maar een heel klein kikkertje hoor, Irene????