Ronmarja.reismee.nl

Moni naar Ende

Dag 2 van onze rondreis op Flores.

Om 08.00 vertrokken we naar de vulkaan Kelimutu. Deze, nog steeds actieve, vulkaan bestaat uit 3 kraters die gevuld zijn met water. Het bijzondere hiervan is dat de kraters alle drie een verschillende kleur hebben en dat deze kleur ook nog regelmatig veranderd.

De rit er naar toe was weer geweldig. Wat een landschap. Als men Bali het geschenk van de goden noemt, moet Flores wel het hoofdverblijf van die goden zijn!

Aangekomen bij de Kelimutu weten we niet wat we zien. 1 krater is helemaal turkoois, de andere intens groen en de derde was groen/ bruin. Zo apart. En volgende week kan het weer anders zijn. Dit heeft te maken met de activiteit van de vulkaan en de mineralen die vrijkomen. In 1992 is de vulkaan nog uitgebarsten. Ook hier is de lava niet gevaarlijk, die stroomt naar zee, maar de zeer giftige gassen die vrijkomen.

Na dit adembenemende schouwspel gaan we weer verder. We stoppen bij een warmwaterbron, midden in de rijstvelden. Hier komt de dorpelingen na het werk bij elkaar om zich lekker te wassen en bij te kletsen.

Vanuit hier zijn we hoog de bergen in gegaan en hebben een authentiek dorpje bezocht. Hier staan de huizen zoals ze al eeuwen gebouwd worden en leven de mensen in die stijl. We krijgen een geweldige rondleiding van Dianna, een inwoonster van dit dorp. Zij spreekt goed Engels en kan geweldig vertellen over het leven in dit dorp. Ook hier komen weinig toeristen. Wij zijn de zevende bezoekers van dit jaar. Na afloop bij Dianna en haar familie koffie gedronken. Zo bijzonder. Even dit: in dit dorp/streek zijn mannen en vrouwen al eeuwen gelijkwaardig. In alles!

Na dit bijzondere bezoek gaan we verder met onze reis. We moeten naar Ende, de hoofdstad van Flores. Er is maar één weg naar Ende en met die weg zijn ze bezig. Betekent dat de weg grote delen van de dag is afgesloten. Dus wachten. Zo ook voor ons. Gelukkig maar een klein uurtje. Na een schitterende tocht door de bergen komen we aan in Ende en checken we in, in ons hotel. Morgen gaan we echt het binnenland in....

Elly Bruger

Lekker met een bakkie aan het genieten van jullie verhalen !
Wat zien jullie veel en maken jullie veel mee. Fantastisch.