Ronmarja.reismee.nl

Ende naar Riung

Dag 3 rondreis Flores.

Vanochtend zijn we om 9.00 vertrokken vanuit Moni. We gaan van de zuidkant van Flores naar het noordelijke deel. Een reis van ongeveer 6 uur.

Maar eerst bezoeken we een oud dorpje, waar men nog woont en leeft in authentieke woningen. Flores heeft 10 stammen en deze hebben elk hun eigen taal, rites en gebruiken. Waar we nu zijn, ligt aan zee en zijn de huizen op palen gebouwd en half in de rotswand. Deze woningen zijn zo stevig, dat bij de grote aardbeving van 1992 hier minimaal schade was. We worden zeer gastvrij ontvangen door de chief van het dorp. Hij vertelt van de gebruiken en gewoontes van het dorp. Bijzonder is om te horen dat als er belangrijke beslissingen moeten worden genomen, de chiefs uit de omliggende dorpen komen om in gezamenlijkheid de beslissing te nemen. Waarbij de mening( of in de lijn van) de voorouders een belangrijke plaats inneemt. Er zijn zeer veel rituelen binnen en buiten het huis. We mogen naar binnen in het hoofdhuis. Hier wonen 6 families, bestaande uit ongeveer 9 personen per familie, onder een dak. Koken wordt binnen gedaan en de slaapruimtes worden met een doek gescheiden. Veel dorpelingen slapen dan ook buiten! Binnen hangt het vol met bijzondere gereedschappen, die allen bij ceremonies worden gebruikt. Alles is zwart, dit komt door de rook. Er is geen schoorsteen, alleen natuurlijke ventilatie.

Na de uitleg binnen het huis, werden we meegenomen naar de begraafplaats voor de belangrijke mensen van het dorp. Als je een vooraanstaande bent, of je hebt iets belangrijks gedaan voor het dorp, wordt je hier begraven. De overledene wordt zittend, met het gezicht naar de zonsopkomst begraven. Dit als respect voor de zon en dus het leven.

Het bouwen en uitbreiden én herstellen van deze begraafplaats gaat gepaard met veel rituelen. Een daarvan is het gebruiken van het bloed van honden. Hoe dit precies in zijn werk gaat, vertel ik later nog wel eens, maar het is niet op een wijze wat wij diervriendelijk zouden noemen.???? Maar dat is hun manier van leven en geloven, en dat is alleen maar te respecteren.

Na deze boeiende ervaring, via een touwbrug het dorp uitgelopen.

Vervolgens onze reis naar het noorden voortgezet. Onderweg alvast de lunch ingeslagen. Het is zondag, dan zijn de meeste restaurantjes gesloten. Flores is voor een groot deel katholiek en zondag is de enige vrije dag. En de restaurantjes die gerund worden door moslims zijn overdag gesloten omdat het Ramadam is.

Kronkelend rijden we de bergen in. We lunchen op een plek met een geweldig uitzicht over de baai van Ende.

Als we onze reis vervolgen, zien we langzaam het landschap veranderen. Van groen en veel bomen, naar droog en behoorlijk dor. De noordkant van Flores is beduidend droger dan de zuidkant. Maar ook hier weer een geweldig landschap. Rond 16.00 arriveren we in Riung, het kustplaatsje waar we 2 dagen zullen verblijven. Morgen gaan we varen, zwemmen en snorkelen. En krijgen een bbq op een verlaten eilandje... Wordt vervolgd.