Ronmarja.reismee.nl

Riung

Dag 4 rondreis Flores.

Om 8.00u stonden we paraat voor ons dagje strand, zee en zon. In de haven lag onze boot al klaar, een traditionele houten boot, maar wel met zware motor erin. Samen met onze gids en chauffeur en de kapitein en een bemanningslid gaan we op weg. Eerst varen we naar de mangrovebossen. Hier hangen duizenden vleermuizen, ook wel vliegende honden genoemd. Grote beesten, die veel kabaal maken als we aankomen. Maar wat een fascinerend gezicht. Al die vleermuizen, die dan ineens weer opvliegen, het geluid wat ze maken, of we in de documentaire van geografic channel zitten.

Dan varen we naar een supermooi, onbewoond eilandje. Marja en ik gaan op ‘ volle zee’ de zee in en gaan dan al snorkelend langs het koraal en heel veel mooi kleine en grote vissen naar het strand. Het koraal is niet niet heel erg mooi. Men heeft tot in de jaren 90 hier met dynamiet gevist en hier mee heel veel koraal vernietigd. Maar wij konden goed zien dat het koraal zich aan herstellen is. Er is kleur, zij het nog weinig, maar toch. Dit gebied is nu een soort van onderwater park en hiermee beschermd.

Rond 12.00 werd de lunch geserveerd: door de kapitein en onze gids is een mooi bbq vuurtje aangestoken met kokosnoot doppen. We kregen vis, heerlijk. Er was barracuda, red snapper en tonijn. Erg lekker en zeker in deze ambiance.

Later in de middag varen we naar een ander eilandje, waar het koraal wat mooier is. Het snorkelen is zo leuk en het geeft je in inkijk in een heel bijzondere wereld. Enne....we hebben hem gevonden, little Nemo. Zat heerlijk te chillen met zijn vader in een zeeanemoon. (Zie foto)????

Rond 15.00 teruggevaren, enigszins verbrand???? maar zeer onder de indruk.

Tot slot bij een kleine lokale tent heerlijke bami goreng gegeten. Wat kun je in dit land lekker eten, maar daar zal ik later nog wel wat over schrijven.