Ronmarja.reismee.nl

Riung naar Bajawa

Dag 5 rondreis Floris.

Vanochtend weer op tijd vertrokken vanuit Riung. We gaan op weg Bajawa, een klein stadje in de bergen. We nemen een andere route dan gepland, want de weg schijnt zeer slecht te zijn. De verwachting is dat we over 23 km ongeveer 3 uur zouden rijden. Met heel veel geschud en gedoe. Nu nemen we dus een andere route, ongeveer 40 km en ook 3 uur. Maar dan wel minder ‘ bounching’ Onderweg. Wederom een oud dorpje bezocht. Deze staat bekend om zijn zeer oude megalieten. Dit zijn een groep oude stenen, die al eeuwen bestaan. Hier zijn de voorouders begraven en zijn nog steeds het startpunt van elke ceremonie van het dorp. 150 jaar terug is het dorpje verplaatst omdat er veel ziektes waren. Nu is het oude dorp een soort van heiligdom, waar de buffels grazen die binnenkort geofferd gaan worden. In dit dorp bepalen de vrouwen de politiek en nemen de belangrijkste beslissingen!

Vanuit dit dorp doorgereden naar Bajawo. Eerst ingecheckt bij het hotel en vervolgens naar de heet waterbronnen gegaan en hier heerlijk gebaad. Het water dat hier uit de grond komt is zo rond de 40 graden. Het complex is aangelegd door de overheid, maar het wordt totaal niet onderhouden. Het geld verdwijnt in in de zakken van de bestuurders. De bevolking is hier gelaten onder. Het baden kan in een groot bassin, maar veel leuker is om dit in de stroom te doen die rechtstreeks uit de bron komt. Heerlijk. Ook hier zijn wij weer een bron van vermaak. Meisjes die met ons in gesprek willen, geven giebelend aan ons erg mooi te vinden. Met name onze blanke huid.????

Morgen gaan we naar Ruteng, een ander bergdorpje en overnachten we in een klooster.

Paul

Toen ik in Afrika was, wilde de bevolking ons ook allemaal aanraken; doen ze dat daar niet?