Ronmarja.reismee.nl

Borobudur en kampong

Om 06.00 vanochtend. We gaan naar de Borobudur. Het is nu nog rustig, maar later op de dag zullen tientallen bussen met toeristen naar deze historische plek komen. Vanuit het hotel is het ongeveer 5 minuten lopen naar de Borobudur. Kaartje gekocht, inclusief kopje koffie van het huis en dan naar de tempel. De eerste indruk is adembenemend. Beseffend dat dit 1200 jaar terug al is gebouwd ter ere van Buddah.

We lopen de rondjes in de tempel en zien daar zeer mooie beeldhouwerken. Wel is er veel beschadigd en verdwenen en veel Buddah’ s missen hun hoofd.

Boven gekomen bij de stupa’s is het uitzicht sprookjesachtig. De vallei met nevel, op de achtergrond de vulkanen. Kippenvel moment.

Na dit bijzondere moment zijn we naar Candirejo gegaan. Een kampong niet zo heel ver van de Borobudur. Hier gaan we met een andong (paard en wagen)en gids lang de diverse kampongs die hier liggen. De rondritten worden georganiseerd door een coöperatie. Met het geld wat dit opbrengt, onderhouden ze een muziekschooltje, diverse activiteiten binnen de kampongs en ook voor de ondersteuning van de allerarmste van de gemeenschap.

Het is werkelijk erg mooi om via deze weg een kijkje te nemen in het alle daagse leven van de dorpelingen op Midden Java. We krijgen veel uitleg over het leven, de natuur en Javaanse cultuur. Maar ook wat boosheid naar stadse mensen die dit leven als minderwaardig beschouwen. De rondrit afgesloten met jasmijnthee en lekkere hapjes. Bijzonder was een hartig gerechtje waarbij je verse rawwits eet. Zelfs onze gids kreeg er tranen van in haar ogen. Maar wel erg lekker.

Dan op weg naar Jogyakarta. Eerst een zilversmid bezocht. Leuk en interessant om te zien.

Vervolgens een bezoek naar een batik atelier. Na de uitleg over batik een kijkje in de galerie.. We hebben wat moois gevonden???? en gekocht.

Morgen gaan we fietsen en een koffiefabrikant bezoeken. In de middag naar de Prambanan, een hindoeïstische tempel.

mimi

Leuk om jullie verhalen te lezen. Ook deels herkenaar, ook al ben ik alleen in jogjakarta geweest. Een van de fantastische dingen vond ik door de stad te rijden op een scooter: onderdeel van een zwerm bijen. ( zo voelde dat)

De borobudur konden wij toen niet echt op omdat er een vulkaanuitbarstibg was geweest en men druk was met het weghalen van de lava.

veel plezier nog.

Elly Bruger

Wat leuk om een beetje mee te genieten op deze manier !
Geniet ervan jongens ! Hoe is het eigenlijk met het tijdverschil ?

Ron

Het tijdsverschil is 5 uur. Het is het nu 17.00 en bij jullie 12.00.
Groetjes,
Ron

Willy Stoop

Hoi probeer te volgen maar ben zelf weg. Niet altijd internet.mveel plezier.gr